بازرسی زنجیر طبق ASME
بازرسی زنجیر طبق ASME – بازرسی از زنجیرها به صورت روزانه و قبل از شروع شدن شیفت کاری توسط افراد مجاز به انجام این کار باید انجام شود.
بازرسی می تواند بر اساس دفعات استفاده، شدت کار و نوع عملیات باربرداری به صورت دوره ای انجام گیرد.
توجه داشته باشیم که بازرسی های دوره ای از زنجیرها تحت شرایط زیر انجام می شود:
- بازرسی سالیانه زنجیر برای عملیات عادی و سبک
- بازرسی ماهیانه تا سه ماهه برای عملیات سنگین
- بازرسی های ویژه طبق تشخیص فرد با صلاحیت
قبل ار بازرسی زنجیر دقت کنید که زنجیر را از هر گونه آلودگی به طور کامل تمیز کنید و سپس زنجیر را از نظر موارد زیر بازرسی کنید:
1- کشیدگی: همان گونه که می دانیم بلند کردن بار بیش از حد می تواند باعث کشیدگی در زنجیر شود. دقت داشته باشید که در صورت وجد آثار کشیدگی بیش از حد مجاز باید زنجیر تعویض شود.
2- خمیدگی: هنگامی که زنجیر به دور اجسام مربع شکل و دارای بسته بندی نادرست پیچیده شده باشد حلقه های آن خمیده می شود. باید به این نکته در بازرسی زنجیر دقت کنیم که اگر خمیدگی در محل جوشکاری حلقه واقع شده باشد باید سریعا زنجیر از رده خارج و در عملیات مورد استفاده قرار نگیرد.
3- آسیب دیده گی: پیجدن زنجیر به دور بارهائی که دارای لبه های تیز هستند باعث آسیب دیده گی در حلقه ای زنجیر خواهد شد. همچنین در صورت مواجهه با حرارت بیش از اندازه ساختار مولکولی و خصوصیات زنجیر نحت تاثیر قرار خواهد گرفت. در صورتکی که میزان صدمه دیده گی، فرورفتگی و شکاف های بین زنجیر بیشتر از 10 درصد قطر آن باشد باید کنار گذاشته شود.
4- زنگ زدگی: تغییر رنگ در سطح بیشتر زنجیر ها به معنی زنگ زدگی و خوردگی آن هاست.
5- ترک خوردگی: برای پیدا کردن ترک ابتدا زنجیر را به روغن آغشته سپس آن را خشک کنید و با یک لایه پودر گچ سفید روی آن را بپوشانید.چند ساعت صبر کنید. در صورت وجود ترک در سطح زنجیر، گچ موجود در قسمت های ترک خورده تغییر رنگ می دهد.
6- ضعیف شدگی: قرار گرفتن زنجیر ها روی یکدیگر،پیچیده شدن زنجیر روی چرخ دوار، حرکت مداوم رفت و برگشتی،کار سنگین و در نتیجه تولید نیروی اصطکاک بین حلقه ها،کشیدن زنجیر روی سطح زمین همگی موجب ضعیف شدن زنجیر می شوند.در صورتی که درصد ضعیف شدگی حلقه زنجیر بیش از 10 %قطر آن باشد زنجیر باید تعویض گردد برای تست از کولیس استفاده می شود .
7- پلاک شناسایی: در صورتی که زنجیر پلاک شناسایی ندارد و یا ناخوانا یا مخدوش میباشد از زنجیر استفاده نشود. اسناد بازرسی از زنجیر بایستی و طول هر ساق بایگانی شوند.
بازرسی از زنجیر بر اساس استاندارد ASME:
طبق این استاندارد بازرسی از زنجیر به سه دسته تقسیم میشود:
1- بازرسی مقدماتی: تمامی زنجیرهای نو، تغییر یافته، اصلاح و تعمیر شده باید توسط فرد مجاز بازرسی شوند.
2- بازرسی مداوم
- سرویس عادی- بازرسی ماهیانه
- سرویس سنگین- بازرسی روزانه تا هفتگی
- سرویس ویژه- طبق صلاحدید بازرس
در هنگام بازرسی مداوم، هنگام مشاهده هر یک از شرایط زیر زنجیر برای بازرسی دوره ای فرستاده شود:
- ضعیف شدن، ترک خوردگی، شکستگی، کشیدگی، خمیدگی، تغییر رنگ به علت حرارت بیش از حد و باز شدگی دهانه قلاب زنجیر
- عدم حرکت آزادانه حلقه ها
- فقدان پلاک شناسایی
3- بازرسی دوره ای:
- سرویس عادی- بازرسی سالیانه
- سرویس سنگین- بازرسی یک الی سه ماهه
- سرویس ویژه- طبق صلاحدید بازرس
بازرسی دوره ای در واقع بازدید کامل تک تک حلقه های زنجیر طبق موارد زیر است:
- تک تک حلقه های زنجیر از لحاظ ضعیف شدگی
- خراش های عرضی تیز که می تواند توسط سنگ زنی برطرف شود
- قالب متصل شده به زنجیر و ضامن ایمنی آن
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.