بازرسی جرثقیل متحرک (OSHA)

بازرسی جرثقیل متحرک (OSHA) – مطابق با استاندارد OSHA بازرسی جرثقیل ها بر دو نوع است:
- بازرسی مکرر و روزانه
- بازرسی دوره ای
بازرسی مکرر و روزانه:
این نوع از بازرسی در فاواصل زمانی روزانه تا ماهیانه و معمولا در ابتدای هر شیفت کاری توسط فرد آگاه یا راننده جرثقیل انجام می شود. در این نوع از بازرسی اجزائی که تاثیر مستقیم در ایمنی جرثقیل دارند و به طور روزانه امکان تغییر در آن ها وجود دارد باید بازرسی شوند و در صورت وجود هر گونه نقص و مغایرت، تا رفع کامل این نقص و مغایرت نباید مورد استفاده قرار گیرد. بازرسی های مکرر شامل موارد زیر است ولی باید دقت شود که تنها محدود به این چند عامل است:
- تمام قسمت های متحرک دستگاه حفاظ گذاری شده باشند. حفاظ برداشته شده از روی یک قسمت به این معنی است که فرد تعمیرکار (مکانیک) در حال انجام کار در آن قسمت است.
- هر جزء دستگاه که در عملیات بالا بردن، پائین آوردن، چرخش و … در طول عملیات به کار برده می شود حتما و باید قبل از شروع به کار مورد بازرسی کامل قرار بگیرد. و در صورت وجود نقص برطرف شود.
- تمام بخش های سیم بکسل بالابرنده و سیم بکسل نگهدارنده، قرقره ها، درام ها، قلاب و سایر متعلقات آن باید مورد بازرسی قرار بگیرند.
- تمام مفصل ها و لولا های گردان باید به راحتی و آزادنه بچرخند.
- بازدید چشمی از تمام بخش های بوم شامل خود بوم و بوم کمکی که صاف و سالم بوده و هیچ گونه نشانه ای از آسیب فیزیکی مانند ترک، خمیدگی، تغییر شکل نواحی جوش کاری شده دیده نشود.
- هیچ گونه خوردگی در نقاط اتصال دهنده ی اجزای بوم به یکدیگر نباید وجود داشته باشد.
- دقت شود که پوسته پوسته شدن رنگ بوم و ترک خوردگی اجزاء می تواند نشانه ی خستگی فلز و آسیب دیدگی آن باشد.
- در بازرسی از جرثقیل های بوم خشک به دنبال اتصالات خمیده بوم باشید.
- در بازرسی جرثقیل متحرک (OSHA) به یاد داشته باشید که هر گونه خمیدگی و تاب خوردگی در بندهای اتصال دهنده بوم می تواند باعث از بین رفتن استحکام و مقاومت آن ناحیه و در نهایت آسیب دیدگی کلی بوم شود.
- هر گونه عملیات حرارتی (نظیر جوشکاری، برشکاری) و چکش کاری روی اجزای بوم به منظور صاف یا تعمیر کردن خارج از دستورات سازنده اکیدا ممنوع است.
- فسمت های فرسوده باید طبق دستورالعمل سازنده بریده و با اجزای جدید جایگزین شوند.
- دقت شود که تمامی مراحل تعمیراتی، زیر نظر فرد مجرب و مجاز بر طبق استاندارد و دسورالعمل شازنده انجام شود.
- لاسیتک ها (تایر) از لحاظ فرسودگس و باد مناسب بازدید شوند.
- نشتی روغن و هوا در سیستم های هیدرولیک و پنوماتیک بررسی شود.
- در بازرسی جرثقیل متحرک (OSHA) توجه شود که روغن کاری مناسب مطابق با دستور سازنده در تمامی قسمت ها انجام شود.
- توجه شود که سوخت، روغن هیدرولیک و روغن خنک کننده به مقدار کافی وجود داشته باشد.
- کپسول آتش نشانی مناسب در اتاق راننده تعبیه شده و راننده نحوه کار با آن را فراگرفته باشد.
- تمامی سازوکارهای عملیاتی دستگاه مانند قرقره، درام، ترمز، سیستم های قفل کن، قلاب، بوم، جک های تعادلی، قطع کن برق، تجهیزات ایمنی، سیلندرهای هیدرولیک، تجهیزات برق و روشنائی باید بازرسی شوند.
- سینی گردان و اتصالات آن از لحاظ وجود ترک در نواحی جوشکاری شده و پیچ و مهره شل و آزاد بازرسی شوند.
- سیلندر و ستون جک های تعادلی از نظر شکل ظاهری و نقاط جوش کاری شده بازدید شود. جک های تعادلی باید به طور کامل و به آرامی باز و بسته شوند.
- تمامی ترمزها و کلاچ ها از نظر عملکرد و تنظیمات صحیح مورد بازرسی قرار گیرند سیستم قفل بالابر، بوم قطع کن الکتریکی و نشانگر وضعیت بار (LMI) از نظر کارکرد صحیح و کالیبره بودن همواره بازرسی شوند.
- هنگام روشن بودن موتور تمامی، نشانگرها کنترل ها و چراغ های هشدار دهنده از لحاظ سهولت قرائت و عملکرد درست بازدید شوند.
- تمامی شیشه های اتاق راننده از لحاظ شکستگی و ترک خوردگی بازرسی شود.
بازرسی دوره (بازرسی جرثقیل متحرک (OSHA))
این نوع بازرسی در فواصل زمانی یک الی دوازده ماه انجام می شود. این بازرسی براساس احساس نیاز به تعمیرات یا تعویض اجزاء و قطعات به منظور عملکرد صحیح و ایمن دستگاه انجام می شود. این نوع بازرسی شامل موارد ذکر شده بازرسی روزانه نیز هست ولی از آنها کاملتر و دقیق تر است. مدارک بازرسی دستگاه به همراه تاریخ، بازرسی امضای، بازرس شماره ی سریال دستگاه و سایر اطلاعات شناسایی دستگاه تهیه و بایگانی شده و باید در دسترس قرار داشته باشد.
- کل دستگاه از لحاظ آسیب ساختاری از قبیل کج شدگی و ترک خوردگی در شاسی اصلی، مجموعه جک های تعادلی دستگاه و متعلقات ساختاری مربوط به حمل کننده (کشنده) و … بازرسی شود.
- تمامی اتصالات جوشکاری شده از لحاظ ترک خوردگی، پوسته پوسته شدن رنگ، فرسودگیف خمیدگی و خوردگی بازرسی شوند. بوم هیدرولیک از لحاظ خمیدگی و کج شدگی بازرسی شود.
- تغییر شکل، ترک خوردگی و خوردگی در اجزای ساختاری توسط تست های غیر مخرب حداقل یک بار در سال به وسیله ی شرکت بازرسی معتبر انجام شود و گزارش های مربوط به هر دستگاه باید در سوابق و مدارک دستگاه بایگانی شود.
- بازرسی جرثقیل متحرک (OSHA) – درام ها و قرقره ها از لحاظ ضعیف شدگی، فرسودگی و ترک خوردگی بازرسی شود.
- شفت بلبرینگ، دنده غلتک، وسایل قفل کننده قلاب و متعلقات جک های پین تعادلی از لحاظ فرسودگی و ترک خوردگی بازرسی شوند.
- اجزای سیستم های، ترمز، کلاچ لنت، ترمز ضامن قلاب و چرخ جغجغه از لحاظ فرسودگی بیش از حد بازرسی شوند.
- تمامی نشانگرهای بار زاویه بوم از لحاظ عملکرد صحیح و کالیبره بودن بازرسی شوند.
- تمامی تجهیزات مولد نیرو (موتور ژنراتور) از لحاظ عملکرد صحیح بازرسی شوند.
- تمام چرخ دنده ها از لحاظ فرسودگی بیش از حد بازرسی شوند.
- وزنه های تعادلی به طور مناسب به یکدیگر و به ساختار اصلی دستگاه متصل شده باشند.
- تمام تجهیزات باربرداری شامل، بوم کمکی، قفل کن ها و متعادل کننده ی بار باید دارای پلاک شناسایی خوانا و با دوام باشند.
دانلود فایل PDF این متن آموزشی
Password
فایل ها پسورد ندارند
دیدگاهتان را بنویسید