ایمنی اتاق راننده جرثقیل
ایمنی اتاق راننده جرثقیل در بحث های مربوط به ایمنی جرثقیل از موارد مهم می باشد که باید به صورت ویژه به این موضوع پرداخت.
به طور کلی جرثقیل ها از نظر تعداد اتاق راننده به دو دسته تقسیم بندی می شوند:
- جرثقیل های تک کابین
- جرثقیل های دو کابین
به طور کلی رانندگان جرثقیل که در محیط های باز و بیرون در حال کار کردن می باشند باید دارای اتاق یا کابین باشند. نکته ی مهم در بحث ایمنی جرثقیل و ایمنی اتاق راننده جرثقیل نحوه ی طراحی و استقرار اتقا راننده و تجهیزات داخل آن می باشد، که نقش بسیار مهمی در نحوه عملکرد راننده و پیشگیری از بروز حوادث را دارد.
اتاق راننده جرثقیل باید دارای خصوصیات زیر باشد:
- باید راننده را در برابر شرایط نامناسب جوی مانند گرما، سرما، باد و … محافظت کند.
- اتاق راننده باید دارای شیشه ی ایمنی در پنج جهت باشد. (بالا، جلو، عقبو دو طرف)
- درب ورودی کابین باید دارای قفل و کلید باشد تا از ورود افراد غیر مجاز جلوگیری بعمل آید.
- اتاق راننده باید دارای سیستم تهویه مطبوع باشد.
- راشنائی طبیعی یا مصنوعی کافی برای مشاهده ی اهرم ها، دکمه ها و جداول وجود داشته باشد. داخل کابین حداقل 300 لوکس و بیرون کابین حداقل 150 لوکس
- باید یک روشنائی اضطراری 40 وات که بتواند به مدت 90 دقیقه روشنائی کافی را برای راننده تهیه کند در اختیار باشد.
- اتاق راننده باید از نظر ارگونومی طوری باشد که راننده به راحتی به اهرم ها و پدال های عملگر دسترسی داشته باشد.
- اتاق راننده باید دارای فضای کافی برای استقرار و نشستن راننده باشد.
- صندلی راننده باید ارگونومیک باشد به طوری که قابل تنظیم باشد و مطابق با شرایط قدی و وزنی راننده قابلیت تنظیم را داشته باشد.
- صندلی راننده باید طوری طراحی شده باشد که راننده را در برابر ارتعاشات وارده محافظت کند.
- مطابق استاندارد ANSI Z26.1 اتاق راننده باید طوری طراحی شده باشد که راننده میدان دید وسیع داشته باشد و در هر شرایطی بتواند به راحتی انتهای بوم را ببیند.
- درب های کابین چه اینکه از نوع کشوئی باشد و یا از نوع گردشی، تباید در هنگام حرکت و کار بی دلیل باز و بسته شود.
- یکی از موارد مهم درب کابین در بحث ایمنی اتاق راننده جرثقیل این است که درب گردشی باید رو به بیرون باز شود و هم چنین درب کشوئی رو به سمت عقب حرکت کند.
- سطوح و راه های ارتباطی از جرثقیل به اتاق راننده نباید لیز و لغزنده باشد.
- شدت صدای مجاز مطابق با استاندارد ایران 85 دسی بل در اتاق راننده در نظر گرفته شده است.
- دسترسی به اتاق راننده باید به صورت کاملا ایمن باشد.
- وسایل هشدار دهنده ی شنیداری و دیداری مانند چراغ، بلندگو و … باید برای راننده فراهم باشد.
- اتاق راننده باید دارای نشانگرهای عملیاتی مانند زاویه سنج بوم، طول بوم و … باشد.
- در اتاق راننده باید باد سنج (سرعت باید و جهت وزش باد) وجود داشته باشد وراننده به راحتی به آن دسترسی داشته باشد.
- در اتاق راننده باید دکمه ی توقف اضطراری به رنگ قرمز و به صورت برجسته وجود داشته باشد.
- راننده و ریگر باید دارای وسایل ارتباطی مانند بی سیم باشند.
- در انتهای بوم، پشت دستگاه و اطراف موتور در صورت نیاز باید دوربین مدار بسته وجود داشته باشد.
- اتاق راننده باید دارای آینه از بغل و داخل باشد.
- در اتاق راننده باید جعبه کمک های اولیه وجود داشته باشد.
یکی دیگر از موارد مهم در بحث ایمنی اتاق راننده جرثقیل موارد ممنوعه می باشد. موارد زیر در اتاق راننده ممنوع می باشد:
- نصب هر گونه پرده که مانع دید راننده می شود ممنوع می باشد.
- رنگی کردن و مشکی کردن شیشه ها برای جلوگیری از ورود نور آفتاب ممنوع می باشد.
- استفاده از رادیو و ضبط صوت که باعث حواس پرتی راننده می شود ممنوع می باشد.
- هر گونه تغییر در ساختار و عملکرد اهرم ها، دکمه ها و تجهیزات نصب شده توسط شازنده ممنوع می باشد.
برای افزایش ایمنی در عملیات باربرداری در جرثقیل های مدرن از تجهیزات دیجیتالی استفاده می شود. به طور معمول در اتاق راننده چهار چراغ رنگی وضعیت کلی عملیات را از همه لحاظ پردازش کرده و اجازه ی انجام عملیات را می دهند.
چراغ سبز یا سفید: به این معنی است که همه ی شرایط کاری ایمن بوده و راننده می تواند کار را ادامه دهد.
چراغ آبی: به معنی نزدیک شدن به محدوده ی عملیات خطرناک است و عملیات باید با احتیاط انجام شود.
چراغ قهوه ای: به معنی نزدیک شدن به حد مجاز توانائی دستگاه است.
چراغ قرمز: به معنی اضافه بار (Over Loading) می باشد که در این حالت تمام قسمت های دستگاه قفل شده و کل عملیات متوقف می شود. در این لحظه آژیر خطر و بوق هشدار دهنده به صدا در می آید و به راننده دستگاه اجازه ادامه عملیات را نمی دهد. مگر اینکه راننده دستگاه را از حالت ناایمن خارج کرده و به حالت ایمن باز گردد.
باید دقت کنیم که اگر محل تردد راننده به هر یک از قسمت های دستگاه بیش از دو متر از سطح زمین ارتفاع داشته باشد آن قسمت باید توسط نرده های فلزی که ارتفاع شان حداقل 100 سانتی متر است مجهز گردد. و برای دسترسی راننده به سایر بخش ها باید در صورت نیاز و بسته شریاط از نردبان های ایمن استفاده شود.
دانلود فایل PDF ایمنی اتاق راننده جرثقیل
Password
ندارد
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.